Dag 3

Goedemorgen!

 

Dit is de derde dag van de 10-daagse Spoedcursus Zelf-Liefde.

 

Heb je de spa al uitgeprobeerd? Al bedacht wanneer je Offline gaat?

 

En wat vond je van de oefeningen tot nu toe? Ik ben erg benieuwd en hoor het heel graag van je!

 

 

Vandaag gaat het over stress. Tot op zekere hoogte helemaal niet zo ongezond en soms ronduit handig, bijvoorbeeld om ‘op scherp’ te kunnen staan en goed te kunnen presteren. Zo kon ik door een beetje stress bijvoorbeeld maandag erg goed op tijd op de rem trappen toen er een muziek-luisterende mijnheer zomaar voor mijn auto de weg op stapte. Hij keek even verontwaardigd en wees op zijn ‘oortjes’ (“Ja hallo.. ik luister hier lekker muziek.. waarom toeter jij daar doorheen?”). Hij had geluk dat mijn lijf zo enthousiast op een flink adrenaline-shot reageerde. Best handig dus. In dit geval.

 

Er zijn echter mensen die chronisch veel te veel last hebben van stress. Ik heb het zelf al een paar keer langdurig mee gemaakt. En twee keer een Burnout gekregen daardoor. De laatste is al weer heel wat jaartjes geleden. Wat mijn enorm geholpen heeft (en nog steeds!) is de oefening die jij vandaag ook gaat leren! Krijg je zomaar kado van mij. Mijn slogan is namelijk ook: “een minuutje langer op de w.c. keeps de Burnout away!

 

In het begin is het nog wel handig om even te oefenen in een rustige omgeving; dus even man, hond, mobiel en kinderen op de gang en je afsluiten voor die omgeving. Misschien kan je je zelfs letterlijk even ‘opsluiten’, bijvoorbeeld op de w.c. Waarom? Dat zie je hieronder!

 

De video voor dag 3 vind je hier:

 

 

 

De Oefening hierbij:

 

De oefening van vandaag, de Neutral, is heeeel makkelijk toe te passen op ieder willekeurige plek en moment. Hij kan je snel helpen als je merkt dat de stress oploopt.. Probeer ‘m maar eens!

Je beluistert hem hier:

 

 

 

En dan de opdracht/uitdaging (het zijn er stiekem 2 vandaag)…

 

Probeer vandaag het stresslevel in je lichaam een beetje in de gaten te houden. Wat zijn de dingen die jou triggeren of uitdagen? Denk aan: je moeten haasten, schreeuwende mensen, teveel boodschappen om ze allemaal nog op die lopende band te krijgen, kinderen die hun ontbijtspullen niet opruimen (even een uit mijn eigen repertoire; -) )… enzovoort!

 

Waardoor merk jij dat je je druk begint te maken of op begint te winden? Hoe klein of groot: schrijf ze eens op… Gebruik het schriftje of het bestand dat je hebt aangemaakt en noteer wat jou opvalt. En vooral: wat gebeurt er als je deze korte oefening gaat gebruiken? Merk je iets?

 

Als je spanning opmerkt kun je, naast de Neutral, ook iets anders doen om te ontspannen. Dansen bijvoorbeeld! Misschien heb je het gisteren stiekem al gedaan! Top!!

 

Welke muziek helpt jou om lekker te ontspannen, laat jou misschien zelfs bewegen of swingen? Daaag stress! Zet dus eens je lievelingsplaatje op en dans! Of speel, kleur, zing, playback… mag ook natuurlijk 🙂

 

Een gratis tip van mij: deze twee!!!

 

 

Doe meteen maar even… niemand kijkt 😉

 

 

Deel je ervaringen hieronder, op Facebook, of via de mail.

 

Heel veel kusjes en een flink snufje elfenstof voor jou…

naathkl5

X Nathalie

Bel meteen even!