Vandaag beginnen we met 10 minuten per dag ME-time. Iedere dag krijg je een korte ingesproken meditatie waarmee je uiteindelijk zult gaan ervaren dat er weer wat meer ‘ruimte’ komt voor voelen, ervaren, even stil staan. De oefeningen heten dan ook ‘Hoofd- en Hartruimte’. Omdat je hoofd er hopelijk iets minder druk van wordt en je weer wat meer naar je hart kunt gaan luisteren. Win-win. De eerste 10 dagen lijken de oefeningen nog erg op elkaar. Dat is bewust zo gedaan. Daarmee ga je iedere dag wat meer routine krijgen en ervaren wat voor jou goed werkt. De stiltes worden langzaamaan dan ook wat langer; een leuke uitdaging πŸ˜‰

Je krijgt ook iedere dag een ‘opdracht’. Soms is het iets dat voorborduurt op iets dat je eerder al gedaan hebt, soms is het ook een complete verrassing. Soms hebben ze ook helemaal niets met de meditatie te maken, maar dat houdt het juist spannend en leuk. Echt! Laat het maar gewoon gebeuren: laat je verrassen. Ga het aan, probeer het, en als iets niet op de dag zelf lukt: geen probleem, je kunt het altijd een dag (of week, maand, jaar) later alsnog doen. Klaar voor? Gaan we!

De opdracht van vandaag is: douche of badder met aandacht. Begin al als je de douche of het bad in stapt. Hoe voelt het water op je hoofd, op je huid? Laat het water op je handen vallen en voel de temperatuur, de ‘textuur’. Hoe ruikt en voelt het douchespul dat je gebruikt? Hoe borrelt je bruisbal in de badkuip? Wat gebeurt er als je met open mond onder de straal gaat staan (of je hoofd onder water steekt als je in bad gaat)? Hoe voelt het als je jezelf inzeept (no worries… verder gaan we niet hoor πŸ˜‰ ). Met al je aandacht, al is het maar 10 of 20 seconden, bij de bad- of douche-ervaring. Haren wassen mag ook πŸ˜‰

Als je veel nadenkt onder de douche of in bad (kan natuurlijk super veel mooie ideeΓ«n opleveren, maar soms wil je gewoon even NIET nadenken) dan helpt het echt met je aandacht bij die aanraking, geur, het gevoel te blijven. Zet je zintuigen aan en probeer het maar!

Heb je nou al gedoucht of gebadderd vandaag of ga je maar een keer per week? Doe dit alles dan de eerstvolgende keer dat je het alsnog gaat doen.

Beluister vandaag ook deze meditatie/oefening:

Deel, als je het leuk vindt, hoe je het ervaren hebt in de Facebookgroep of onder dit bericht.

Tot morgen!

X

Naath en Jeroen

 

Bel meteen even!